I vår automatiserade värld blir kontakter med företag inte bara automatiska utan kan som en spin-offeffekt kan också bli mera idiotiska om automatiken inte fungerar som den ska. Dålig automatik=akut idioti.

Idag fick jag ett sms om att mitt paket med router och kopplingsdon från Telia till ett bredbandspaket skulle bokas - jag skulle välja på vilket sätt jag ville ha paketet levererat. 

Men det skulle redan vara avklarat hade jag fått reda på genom "TechBuddy" som numera har hand om Telias installationer av bredband i Helsingborg. 

Men för säkerhets skull ringde jag det angivna numret för att boka transport. Jag ombads att röstledes beskriva ärendet. Men det gick inte. Mottagaren förstod inte vad jag menade. 

I stället ville hon att jag skulle knappa in de fyra sista siffrorna i transportärendet och avsluta med en fyrkant. Vilket jag gjorde. Hon förstod fortfarande inte vad jag menade och bad mig att knappa in siffrorna igen. Det förstod hon inte det heller. I stället avslutade hon ärendet med att de (de=PostNord - det visade sig att det var PostNord som hade hand om transporten av bredbandspaketet) öppnade i morgon, måndag kl. 09.00. PostNord vill alltså att jag ska välja hur paketet ska levereras. Och jag som alltid trott att PostNords uppgift var att leverera brev och paket. Det ska bli väldigt intressant att höra vad de har att säga när jag ringer dem i morgon.  

Copyright (C) 2020 Björn Johnsson